Siirry pääsisältöön

Avoin tiede

Mitä tarkoittaa avoin oppiminen?

Avoin oppiminen tarkoittaa oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmalle yleisölle madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä.

Avoimet oppimateriaalit ovat minkä tahansa muotoisia tai millä tahansa välineellä käytettäviä opetus- ja oppimistarkoitukseen osittain suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, joka on vapaa tekijänoikeuksista tai lisensoitu lisenssillä, joka sallii materiaalin vapaan käytön, muuntelun ja levityksen (Public domain, CC BY, CC BY-SA).

Avoimet oppimateriaalit voivat olla esimerkiksi kursseja, tehtäväpaketteja, kirjoja, artikkeleita, kuvia ja videoita. Myös opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyviä materiaaleja kuten opetussuunnitelmia ja arviointimatriiseja voidaan avata.

Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt ovat käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Avoimet opetuskäytännöt tukevat avointen oppimateriaalien tuottamista ja käyttöä.

Avoin oppiminen ja oppimateriaalit Lapin yliopistossa ja Lapin AMKissa

Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaukset:

  • Suosittelemme opettajille oppimateriaalien avaamista ja avoimen verkko-opetuksen järjestämistä. Tuemme strategisilla toimilla täyteen avoimuuteen tähtäävää opetusta.
  • Edellytämme oppimateriaalien ja erilaisten digitaalisten sisältöjen osalta saavutettavuuden vaatimusten noudattamista.
  • Opetuksen ja opetusmateriaalien avaajan vastuulla on varmistaa, että hänellä on tarvittavat oikeudet materiaalien avaamiseen (mm. tekijänoikeudet).
  • Suosittelemme lisensoimaan avoimet oppimateriaalit Creative Commons - CC BY -lisenssillä. Tarvittaessa voi käyttää non-commercial tai share-alike tarkenteita.
    • Suositeltava muoto lisenssille on: © [Tekijän nimi], [Korkeakoulun nimi], [vuosi], CC BY.
  • Edellytämme kaikkia oppimateriaalin tuottamiseen osallistuneiden huomioimista, myös opiskelijoiden.
  • Suosittelemme käyttämään kansallista Avointen oppimateriaalien kirjastoa oppimateriaalien avaamiseen.

Miksi avata oppimateriaaleja?

Oppimateriaalien avaamisen hyötyjä:

  • Materiaalit ovat opiskelijoiden saatavilla koko oppimisprosessin ajan.
  • Avoimuus mahdollistaa joustavan etäopiskelun ja oppimisen myös korkeakouluyhteisön ulkopuolisille.
  • Muut samansisältöistä kurssia opettavat voivat käyttää materiaalejasi ja oppia niistä.
  • Avaat mahdollisuuksia uudenlaiselle yhteistyölle ja materiaalien yhteiselle kehittämiselle.
  • Saat näkyvyyttä omalle osaamisellesi ja asiantuntijuudellesi.
  • Meritoidut tutkijana ja opettajana.
  • Kannustat muita avoimuuteen ja voit jatkossa nauttia yhä useammin myös muiden laatimista avoimista oppimismateriaaleista.

Tarmo Toikkanen: Opettajien tekemän materiaalin julkaiseminen avoimena oppimateriaalina. (Suomen eOppimiskeskus ry) CC BY-SA 4.0.

Miten avaan oppimateriaaleja?

Avointen oppimateriaalien suunnittelussa ja julkaisemisessa tulee huomioida erityisesti niiden laatu, saavutettavuus ja tekijänoikeudet. Näitä varten avoimen oppimisen asiantuntijaryhmä on laatinut kansalliset suositukset ja laatukriteerit.

Huomioi avaamisessa etenkin:

  • Viittaa huolellisesti käyttämiisi lähteisiin.
  • Merkitse selkeästi kuka ja/tai mikä organisaatio materiaalin on tehnyt.
  • Merkitse selkeästi milloin materiaali on tehty ja koska se mahdollisesti vanhenee.
  • Kuvaa materiaalin tekoprosessi.
  • Sovi materiaalin tekijyydestä.
  • Pyri välttämään henkilötietojen käyttöä oppimateriaalissa, jos se on mahdollista.
  • Päivitä materiaalia tarvittaessa.

Lapin yliopisto ja AMK suosittelevat avaamaan oppimateriaalit Avointen oppimateriaalien kirjastossa. Oppimateriaalin kuvailutietoihin merkitään organisaatioksi Lapin yliopisto tai Lapin ammattikorkeakoulu.

Avointen oppimateriaalien laatu

Avoimen oppimisen asiantuntijaryhmä on laatinut avoimille oppimateriaaleille laatukriteeristön, jota kannattaa seurata, kun laadit avoimia oppimateriaaleja. Laadun viisi kriteeriä ovat:

  • Sisältö: Laadukas avoin oppimateriaali on sisällöltään luotettavaa.
  • Oppimis- ja opetusmenetelmät: Laadukas avoin oppimateriaali mahdollistaa monenlaisia ja monipuolisia tapoja oppia ja opettaa.
  • Käytettävyys ja saavutettavuus: Laadukas avoin oppimateriaali on kaikille ja kaikissa tilanteissa mahdollisimman helposti käytettävissä.
  • Löydettävyys ja jakaminen: Laadukas avoin oppimateriaali on helposti löydettävissä ja käyttäjä tietää, millä ehdoilla hän voi levittää sitä eteenpäin.
  • Elinkaari ja muokattavuus: Laadukasta avointa oppimateriaalia pidetään yllä ja päivitetään säännöllisesti. Lisäksi materiaalin tekemisessä hyödynnetään muita avoimia materiaaleja ja yhteiskehittämisen käytäntöjä.

Tutustu tarkemmin kriteereihin ja niiden osatekijöihin Avoimen tieteen laatiman Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa? -suosituksen avulla.

Avointen oppimateriaalien saavutettavuus

Avoimia oppimateriaaleja laatiessasi sinun tulee kiinnittää huomiota saavutettavuuteen. Materiaalien tulee olla sellaisia, että mahdollisimman moni voi käyttää niitä mahdollisimman helposti. Huomioi siis suunnittelussa ja toteutuksessa ihmisten erilaisuus ja moninaisuus. Saavutettava avoin oppimateriaali tukee oppijoiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) koskee myös korkeakouluja. Saavutettavuutta ei edellytetä, jos materiaali tuotetaan opetuksen yhteydessä ja sen käyttö tapahtuu rajatussa ryhmässä määräaikaisesti. Lain saavutettavuusvaatimukset eivät koske myöskään suoria videolähetyksiä.

Tutustu avointen oppimateriaalien saavutettavuuteen tarkemmin Avoimen tieteen laatiman Miten huomioit saavutettavuuden avoimissa oppimateriaaleissa? suosituksen avulla.

Tekijänoikeudet

Määrittele oppimateriaaleja avatessasi niiden käyttöehdot selkeästi. Suositeltavaa on käyttää Creative Commons -lisenssejä. Lisenssi merkitään sekä aineistoon että sen metatietoihin. Merkitse selkeästi kuinka tekijä- ja lähdetiedot tulee ilmoittaa.

Oppimateriaalin avaamisesta lisenssillä päättää tekijä. Jos et ole oppimateriaalin ainoa tekijä, huolehdi siitä, että sinulla on kaikkien tekijöiden suostumus avaamiseen. Olet vastuussa siitä, että sinulla on oikeus käyttää ja jakaa oppimateriaaliisi sisältyviä materiaaleja, kuten kuvia tai videoita.

Huomioi, että opiskelijoilta tulee saada lupa heidän tekemänsä materiaalin käyttöön osana oppimateriaalia.