Avoin oppiminen tarkoittaa oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmalle yleisölle madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä.
Avoimet oppimateriaalit ovat minkä tahansa muotoisia tai millä tahansa välineellä käytettäviä opetus- ja oppimistarkoitukseen osittain suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, joka on vapaa tekijänoikeuksista tai lisensoitu lisenssillä, joka sallii materiaalin vapaan käytön, muuntelun ja levityksen (Public domain, CC BY, CC BY-SA).
Avoimet oppimateriaalit voivat olla esimerkiksi kursseja, tehtäväpaketteja, kirjoja, artikkeleita, kuvia ja videoita. Myös opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyviä materiaaleja kuten opetussuunnitelmia ja arviointimatriiseja voidaan avata.
Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt ovat käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Avoimet opetuskäytännöt tukevat avointen oppimateriaalien tuottamista ja käyttöä.
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaukset:
Oppimateriaalien avaamisen hyötyjä:
Tarmo Toikkanen: Opettajien tekemän materiaalin julkaiseminen avoimena oppimateriaalina. (Suomen eOppimiskeskus ry) CC BY-SA 4.0.
Avointen oppimateriaalien suunnittelussa ja julkaisemisessa tulee huomioida erityisesti niiden laatu, saavutettavuus ja tekijänoikeudet. Näitä varten avoimen oppimisen asiantuntijaryhmä on laatinut kansalliset suositukset ja laatukriteerit.
Huomioi avaamisessa etenkin:
Lapin yliopisto ja AMK suosittelevat avaamaan oppimateriaalit Avointen oppimateriaalien kirjastossa. Oppimateriaalin kuvailutietoihin merkitään organisaatioksi Lapin yliopisto tai Lapin ammattikorkeakoulu.
Avoimen oppimisen asiantuntijaryhmä on laatinut avoimille oppimateriaaleille laatukriteeristön, jota kannattaa seurata, kun laadit avoimia oppimateriaaleja. Laadun viisi kriteeriä ovat:
Tutustu tarkemmin kriteereihin ja niiden osatekijöihin Avoimen tieteen laatiman Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa? -suosituksen avulla.
Avoimia oppimateriaaleja laatiessasi sinun tulee kiinnittää huomiota saavutettavuuteen. Materiaalien tulee olla sellaisia, että mahdollisimman moni voi käyttää niitä mahdollisimman helposti. Huomioi siis suunnittelussa ja toteutuksessa ihmisten erilaisuus ja moninaisuus. Saavutettava avoin oppimateriaali tukee oppijoiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta.
Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) koskee myös korkeakouluja. Saavutettavuutta ei edellytetä, jos materiaali tuotetaan opetuksen yhteydessä ja sen käyttö tapahtuu rajatussa ryhmässä määräaikaisesti. Lain saavutettavuusvaatimukset eivät koske myöskään suoria videolähetyksiä.
Tutustu avointen oppimateriaalien saavutettavuuteen tarkemmin Avoimen tieteen laatiman Miten huomioit saavutettavuuden avoimissa oppimateriaaleissa? suosituksen avulla.
Määrittele oppimateriaaleja avatessasi niiden käyttöehdot selkeästi. Suositeltavaa on käyttää Creative Commons -lisenssejä. Lisenssi merkitään sekä aineistoon että sen metatietoihin. Merkitse selkeästi kuinka tekijä- ja lähdetiedot tulee ilmoittaa.
Oppimateriaalin avaamisesta lisenssillä päättää tekijä. Jos et ole oppimateriaalin ainoa tekijä, huolehdi siitä, että sinulla on kaikkien tekijöiden suostumus avaamiseen. Olet vastuussa siitä, että sinulla on oikeus käyttää ja jakaa oppimateriaaliisi sisältyviä materiaaleja, kuten kuvia tai videoita.
Huomioi, että opiskelijoilta tulee saada lupa heidän tekemänsä materiaalin käyttöön osana oppimateriaalia.