Siirry pääsisältöön

Lapin korkeakoulukirjaston blogi: Hyllyjen välissä

Asiakastyytyväisyyskysely antaa tietoa kirjaston palvelujen kehittämiseen

, Heidi Minkkinen , 2021-06-18T09:04:36+03:00 | 0 Kommentit

Olen kuullut opiskelijoiden puhuvan, että kirjasto koetaan edelleen erityisen tärkeänä oppimistilana Lapin yliopistolla ja Lapin AMK:ssa. Ymmärrän hyvin, sillä käytännössä kirjasto on toinen kotini. Kirjasto valmisteli tänä keväänä asiakastyytyväisyyskyselyn tällä kertaa yhteistyössä opiskelijajärjestöjen ROTKO:n ja LYY:n kanssa. Kerron tässä jutussani nyt vastauksista esiin nousseista asioista.

Kyselyssä asiakkaita pyydettiin arvioimaan kirjastoa asiointi- ja oppimisympäristönä, kirjaston verkkopalveluja ja viestintää, tietoaineistoja sekä asiakaspalvelua, ohjausta ja tiedonhankinnan opetusta. Lisäksi pyydettiin avoimia kommentteja ja kehittämisehdotuksia kirjaston palveluista yleensä, kirjastosta oppimisympäristönä sekä palautetta korona-ajan palveluista.

Vastauksia saatiin yhteensä 163. Vastaajista 90 % oli opiskelijoita, yliopiston opiskelijat vastasivat hieman ahkerammin kuin ammattikorkeakoulussa opiskelevat. Vastaajia oli kaikista tiedekunnista ja koulutusaloilta. Noin neljäsosa heistä kertoi käyttävänsä Kosmoskirjaston tai Minervakirjaston palveluja Kemi-Tornion kampuksella, kolme neljäsosaa puolestaan asioi yliopistokirjastossa tai Arktisen keskuksen kirjastossa Rovaniemellä. Palveluista yleisimmin käytettiin painetun aineiston lainauspalveluja sekä kirjaston tarjoamia sähköisiä aineistoja. Kirjasto on myös tärkeä opiskelu- ja työskentely-ympäristö. Kulkukortilla kirjastoa ilmoitti käyttävänsä joka neljäs vastaaja.

Asiointi- ja oppimisympäristössä kehittämiskohteeksi nousi erityisesti erilaisten tilojen tarve. Asiakkaat kaipaavat lisää ryhmätyötiloja, rauhallista tilaa, yksityisyyttä antavia työskentelypisteitä sekä tilaa, jossa voi keskustella häiritsemättä muita. Myös oleskelutilaa tarvitaan. Kirjaston erilaiset tilat tulisi merkitä nykyistä selkeämmin ja niiden käyttösäännöistä tiedottaa tehokkaammin. Ryhmätyötiloille toivottiin sähköistä varausjärjestelmää. Kirjaston tiloista toivottiin myös selkeitä karttoja sekä tiloissa että verkossa. Asiointi- ja oppimisympäristöön liittyen saatiin paljon toiminnallisuuteen ja viihtyisyyteen liittyviä ehdotuksia. Osa ehdotuksista voidaan toteuttaa aika nopeallakin aikataululla, laajemmat muutostarpeet otetaan mukaan kirjaston tiloja koskevaan kehittämissuunnitelmaan.

Tietoaineistojen arvioitiin vastaavan hyvin tarpeita ja aineistot ovat myös helposti löydettävissä. Sen sijaan aineiston riittävyyteen tulisi kiinnittää huomiota. Kurssikirjoja, painettuina ja sähköisinä, tarvittaisiin enemmän, samoin muita e-kirjoja ja verkkoaineistoja. Myös tiedottamista aineistoista toivottiin lisää. Kirjasto toivoo asiakkailta hankintaesityksiä puuttuvista aineistoista, jotta hankintoja voitaisiin suunnata tarpeiden mukaan. Aineistohankinnat ovat sidottuja käytettävissä oleviin määrärahoihin, joten kappalemäärät ovat aina rajalliset. Hankintoja voi rajoittaa myös aineiston heikko saatavuus, painetuista teoksista lisäkappaleita ei aina ole saatavissa ja kaikkea aineistoa ei ole sähköisenä tarjolla.

Kirjaston asiakaspalvelu, ohjaus ja tiedonhankinnan opetus arvioitiin erinomaiseksi.  Palvelu on asiantuntevaa, helposti tavoitettavaa ja ongelmatilanteet selvitetään sujuvasti. Avoimessa palautteessa toivottiin lisää ohjausta kirjaston käyttöön sekä asiakaspalveluun pidempiä aukioloaikoja. Viestinnässä todettiin, että verkkosivut ovat keskeinen kirjaston tiedotuskanava ja niiden kehittäminen on tärkeää. Tuudon käyttöönotto on tarjonnut asiakkaille uuden kanavan viestien seuraamiseen.

Kirjasto on toiminut viimeisen vuoden aikana koronan vuoksi monilta osin rajoitetusti. Palautteessa asiakkaat harmittelivat rajoituksia, mutta toisaalta oltiin tyytyväisiä, että turvallisuutta on korostettu asioimisessa. Rajoitukset kulkukorttien käytössä aiheuttivat ongelmia. Kortit on kuitenkin yliopistolla otettu jälleen käyttöön kesäkuun alussa, joten kirjastoon pääsee tällä hetkellä 24/7. Kemi-Tornion kampuksella kortit ovat olleet lukuvuoden aikana käytössä ja kortin voi hankkia käyttöön myös kesäksi.

Tuloksista ja kehittämiskohteista on keskusteltu yhdessä opiskelijajärjestöjemme kanssa ja niistä kuullaan vielä! - Molla


 Lisää kommentti

0 Kommentit.

  Uusimmat postaukset



Uutuus: Keeniouksen avulla tiedonlähteille
Lue kotimaisia sanomalehtiä ePress-palvelun kautta
Asiakaspalautteen pohjalta uudistuksia kirjastossa
Tilauutisia: yliopistokirjastoon äänivyöhykkeet ja kaksi ryhmätyötilaa nyt varattavissa Tuudon kautta
Ebscon tietokannoilla on uusi käyttöliittymä
Tiedonhaun ohjaus on asiantuntijan työn suola ja sokeri
Selaa lehtiä, tutustu uutuuksiin, löydä oman alasi keskeiset lähteet
Tietojenkäsittelyopin ja -tekniikan tietoaineistoja
Vinkit pro gradun tallentamiseen Laudassa
Tallenna opinnäytetyö Theseukseen sujuvasti
LUC Library provides support and services for open science
Korkeakoulukirjasto tarjoaa tukea ja palveluita avoimeen tieteeseen
Kuuntele kirjastoaineistoja 
Uusia työntekijöitä kirjastossa: julkaisutiedonkeruu on Tiinan työsarkaa
Lue lehdet BrowZinessa - kokoa oma lehtihyllysi ja seuraa helpommin uutuusnumeroita!
Palvelut ja tilat syynissä - Lapin korkeakoulukirjaston asiakastyytyväisyyskysely pohjana uudistuksille
Ilmoita kirjastoon vuodenvaihteen jälkeen tarvittava kurssi- ja oheiskirjallisuus 
Katsaus kirjaston kaukopalveluun 
Tietoaineistoja hallintotieteilijöille
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Lotta saapui suunnittelijaksi Yliopistokirjastoon
Matkailualan tietoaineistoja
Kirjastosi opiskelua mahdollistamassa
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Sinikka aloitti suunnittelijana Rovaniemellä
Hints #5 for new student
Vinkit #5 uudelle opiskelijalle
The new logo of LUC Library has been published and the appearance of LUC-Finna service has changed
Lapin korkeakoulukirjaston uusi logo on julkaistu ja samalla LUC-Finnan ulkoasu on muuttunut
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Tiina mukaan kirjaston asiakaspalvelutiimiin
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Annukka vahvistaa kirjaston tietoaineistotiimiä
Asiakastyytyväisyyskyselystä tietoa palvelujen kehittämiseen
Henkilökunnan hyllystä: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä
Henkilökunnan hyllystä: Ei kertonut katuvansa
Korkeakoulukirjasto jatkuvan oppimisen tukena
Henkilökunnan hyllystä: Varjojen ylistys
Lukuviikon näyttely: Informaatiovaikuttaminen ja kriittinen lukutaito
Theseuksessa on nyt avoin ja käyttörajattu kokoelma / Open and restricted collection available in Theseus
Puuttuuko aineisto graduun tai kandintutkielmaan? Tietoarkiston aineistoilla tehty jo satoja opinnäytteitä
Asiakastyytyväisyyskysely antaa tietoa kirjaston palvelujen kehittämiseen
Tarjolla tutkittua tietoa 
Kysy pois! Me tarjoamme ohjausta tiedonhakuun
Theseus-oppaasta tukea opinnäytetyön julkaisemiseen
Lapin korkeakoulukirjastossa kahden organisaation yhteisiä e-aineistohankintoja
Kirjasto kysyi käyttäjiltä
Vinkkejä e-kirjan käyttöön
Kurssikirja e-kirjana?
Sähköinen kirjastokortti
Viittausohjeita
Työskentelytilaa opiskeluun!
Hiljaista lukutilaa!
Eikö artikkeli löydy?
Molla yliopistokirjastolla
Lue kuuntelemalla
Elävä kirja kertoi selviytymistarinansa face to face
Europe direct – Lapin korkeakoulukirjastosta EU-tallekirjasto
Mitä tästä kirjastosta oikein tulee?
Kirjaston uudistamisen loppuvuoden hulinoita
Uusia työskentelykuutioita kokeiltavana kirjastossa
Muutoksia hyllyluokitukseen
Kirjaston tilasuunnittelu etenee
E-kurssikirjahankkeella lisää kotimaisia e-kirjoja korkeakoulukirjastoihin
Poistoprojektin tilanne 10.4.2017
E-aineistojen merkitys kasvaa kirjastossa, painettuja kirjojakin silti tarvitaan
Poistot etenevät kirjastossa
Kirjastoaineiston poistotyön periaatteita
Laajat poistot meneillään
Remontit kesken kirjastossa
LUC 2020 - kirjastoissa tapahtuu

  Tilaa



Lisää sähköpostiosoitteesi saadaksesi tiedon uudesta postauksesta sähköpostiisi


  Arkisto



  Follow Us



  Facebook
  Instagram
  Palaa blogiin
This post is closed for further discussion.

title
Loading...