Siirry pääsisältöön

Lapin korkeakoulukirjaston blogi: Hyllyjen välissä

Asiakastyytyväisyyskyselystä tietoa palvelujen kehittämiseen

, Annamari Pudas , 2022-10-25T09:42:49+03:00 | 0 Kommentit

Vuoden 2022 asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Lapin korkeakoulukirjastossa 15.3.-12.4. Lapin yliopiston ylioppilaskunta LYY ja Lapin ammattikorkeakoulun oppilaskunta ROTKO olivat mukana kyselyn suunnittelussa ja viestinnässä. Tuloksista ja kehittämiskohteista keskusteltiin oppilaskuntien kanssa syyskuussa.

Edellisen vuoden tapaan asiakkaita pyydettiin kyselyssä arvioimaan kirjastoa asiointi- ja oppimisympäristönä, sen verkkopalveluja ja viestintää, tietoaineistoja sekä asiakaspalvelua, ohjausta ja tiedonhankinnan opetusta. Lisäksi pyydettiin avoimia kommentteja ja kehittämisehdotuksia kirjaston palveluista.

 

 

Vastauksia saatiin yhteensä 209. Vastaajista yliopiston tai ammattikorkeakoulun opiskelijoita oli 54 % ja henkilökuntaa 43 %. Vastaajia oli kaikista tiedekunnista ja koulutusaloilta. Kirjaston palveluista yleisimmin käytettiin painetun aineiston lainauspalveluja sekä kirjaston tarjoamia sähköisiä aineistoja. Etenkin opiskelijoille kirjasto on myös tärkeä opiskelu- ja työskentely-ympäristö.

Joka neljäs vastaaja ilmoitti käyvänsä kirjastossa vähintään kerran viikossa ja noin puolet ilmoitti käyttävänsä kirjaston tarjoamia verkkopalveluja vähintään kerran viikossa. Kulkukortilla kirjastoa ilmoitti käyttävänsä lähes kolmasosa vastaajista.

Palautetta palveluista

Asiointi- ja oppimisympäristössä kehittämiskohteeksi nousi erityisesti erilaisten tilojen tarve. Asiakkaat kaipaavat lisää ryhmätyötiloja, rauhallista tilaa, yksityisyyttä antavia työskentelypisteitä sekä tilaa, jossa voi keskustella häiritsemättä muita. Myös oleskelutilaa tarvitaan. Ryhmätyötiloille toivottiin sähköistä varausjärjestelmää. Lisäksi tiloihin toivottiin mm. ergonomisia kalusteita, selkeitä opasteita, kahviautomaattia, wc-tiloja ja yleistä viihtyisyyttä. Kirjastossa tilojen puutteet on tunnistettu ja tiloja ollaan kehittämässä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tänä vuonna suunnitelmat kohdentuvat erityisesti yliopistokirjaston ja Minervakirjaston tiloihin. Yliopistokirjastossa tavoitteena on lisätä ryhmätyötiloja ja Minervakirjastossa tiloja kehitetään yhdessä koulutusalan kehittämishankkeen kanssa.

 

 

Tietoaineistojen arvioitiin vastaavan tarpeita ja aineistot ovat myös helposti löydettävissä. Sen sijaan aineiston riittävyyteen tulisi kiinnittää huomiota. Kurssikirjoja, painettuina ja sähköisinä, tarvittaisiin enemmän, samoin muita e-kirjoja ja verkkoaineistoja. Myös tiedottamista aineistoista toivottiin lisää. Kuluneen vuoden aikana palveluja kirjastossa on kehitetty mm. korvaamalla painettuja lehtiä etäkäyttöisillä palveluilla, uudistamalla kurssikirjojen käytön seurantaa ja hankintaa, parantamalla e-aineistojen haun toimintavarmuutta sekä tiedottamalla palveluista tiedekuntiin ja oppiaineisiin.

Kirjaston asiakaspalvelu, ohjaus ja tiedonhankinnan opetus arvioitiin hyväksi.  Palvelu on asiantuntevaa, helposti tavoitettavaa ja ongelmatilanteet selvitetään sujuvasti. Avoimessa palautteessa osa asiakkaista piti chat-palvelua hyvänä ja nopeana, osa puolestaan kaipasi enemmän palvelua paikan päällä tiloissa. Kirjastossa tavoitteena on vastata erilaisiin tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Palveluviestintää on kehitetty vuoden aikana, Intran uudistus on meneillään ja verkkosivujen uudistus on tulossa. Tuudon käyttöönotto on tarjonnut asiakkaille uuden kanavan viestien seuraamiseen.

Kirjaston palvelut kokonaisuutena saivat keskiarvon 4,2 (asteikko 1-5), kun edellisen vuoden arvio oli 4,3.

Kiitos kaikille asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneille! Vastauksista saimme arvokasta tietoa palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen.
 

Maija Koponen, palvelupäällikkö, opetus- ja asiakaspalvelut
Lapin korkeakoulukirjasto

 


 Lisää kommentti

0 Kommentit.

  Uusimmat postaukset



Uutuus: Keeniouksen avulla tiedonlähteille
Lue kotimaisia sanomalehtiä ePress-palvelun kautta
Asiakaspalautteen pohjalta uudistuksia kirjastossa
Tilauutisia: yliopistokirjastoon äänivyöhykkeet ja kaksi ryhmätyötilaa nyt varattavissa Tuudon kautta
Ebscon tietokannoilla on uusi käyttöliittymä
Tiedonhaun ohjaus on asiantuntijan työn suola ja sokeri
Selaa lehtiä, tutustu uutuuksiin, löydä oman alasi keskeiset lähteet
Tietojenkäsittelyopin ja -tekniikan tietoaineistoja
Vinkit pro gradun tallentamiseen Laudassa
Tallenna opinnäytetyö Theseukseen sujuvasti
LUC Library provides support and services for open science
Korkeakoulukirjasto tarjoaa tukea ja palveluita avoimeen tieteeseen
Kuuntele kirjastoaineistoja 
Uusia työntekijöitä kirjastossa: julkaisutiedonkeruu on Tiinan työsarkaa
Lue lehdet BrowZinessa - kokoa oma lehtihyllysi ja seuraa helpommin uutuusnumeroita!
Palvelut ja tilat syynissä - Lapin korkeakoulukirjaston asiakastyytyväisyyskysely pohjana uudistuksille
Ilmoita kirjastoon vuodenvaihteen jälkeen tarvittava kurssi- ja oheiskirjallisuus 
Katsaus kirjaston kaukopalveluun 
Tietoaineistoja hallintotieteilijöille
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Lotta saapui suunnittelijaksi Yliopistokirjastoon
Matkailualan tietoaineistoja
Kirjastosi opiskelua mahdollistamassa
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Sinikka aloitti suunnittelijana Rovaniemellä
Hints #5 for new student
Vinkit #5 uudelle opiskelijalle
The new logo of LUC Library has been published and the appearance of LUC-Finna service has changed
Lapin korkeakoulukirjaston uusi logo on julkaistu ja samalla LUC-Finnan ulkoasu on muuttunut
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Tiina mukaan kirjaston asiakaspalvelutiimiin
Uusia työntekijöitä kirjastossa: Annukka vahvistaa kirjaston tietoaineistotiimiä
Asiakastyytyväisyyskyselystä tietoa palvelujen kehittämiseen
Henkilökunnan hyllystä: Kohti tulevaisuuden työyhteisöjä
Henkilökunnan hyllystä: Ei kertonut katuvansa
Korkeakoulukirjasto jatkuvan oppimisen tukena
Henkilökunnan hyllystä: Varjojen ylistys
Lukuviikon näyttely: Informaatiovaikuttaminen ja kriittinen lukutaito
Theseuksessa on nyt avoin ja käyttörajattu kokoelma / Open and restricted collection available in Theseus
Puuttuuko aineisto graduun tai kandintutkielmaan? Tietoarkiston aineistoilla tehty jo satoja opinnäytteitä
Asiakastyytyväisyyskysely antaa tietoa kirjaston palvelujen kehittämiseen
Tarjolla tutkittua tietoa 
Kysy pois! Me tarjoamme ohjausta tiedonhakuun
Theseus-oppaasta tukea opinnäytetyön julkaisemiseen
Lapin korkeakoulukirjastossa kahden organisaation yhteisiä e-aineistohankintoja
Kirjasto kysyi käyttäjiltä
Vinkkejä e-kirjan käyttöön
Kurssikirja e-kirjana?
Sähköinen kirjastokortti
Viittausohjeita
Työskentelytilaa opiskeluun!
Hiljaista lukutilaa!
Eikö artikkeli löydy?
Molla yliopistokirjastolla
Lue kuuntelemalla
Elävä kirja kertoi selviytymistarinansa face to face
Europe direct – Lapin korkeakoulukirjastosta EU-tallekirjasto
Mitä tästä kirjastosta oikein tulee?
Kirjaston uudistamisen loppuvuoden hulinoita
Uusia työskentelykuutioita kokeiltavana kirjastossa
Muutoksia hyllyluokitukseen
Kirjaston tilasuunnittelu etenee
E-kurssikirjahankkeella lisää kotimaisia e-kirjoja korkeakoulukirjastoihin
Poistoprojektin tilanne 10.4.2017
E-aineistojen merkitys kasvaa kirjastossa, painettuja kirjojakin silti tarvitaan
Poistot etenevät kirjastossa
Kirjastoaineiston poistotyön periaatteita
Laajat poistot meneillään
Remontit kesken kirjastossa
LUC 2020 - kirjastoissa tapahtuu

  Tilaa



Lisää sähköpostiosoitteesi saadaksesi tiedon uudesta postauksesta sähköpostiisi


  Arkisto



  Follow Us



  Facebook
  Instagram
  Palaa blogiin
This post is closed for further discussion.

title
Loading...